مدل مفهومی عناصر و ابعاد تنبیه بدنی بر اساس مطالعات داخلی و خارجی

نویسنده : خوشبخت، فریبا؛

(‎14 صفحه – از 69 تا 82 )


چکیده:
تنبيه بدني يعني استفاده از نيروي فيزيكي، براي اصلاح يا كنترل رفتار كودك با هدف و قصد اينكه كودك درد را تجربه كند، اما صدمه اي نبيند. تنبيه بدني عمدتاً در دو سطح خانواده و مدرسه مطرح مي باشد. در مطالعه حاضر تنبيه بدني در سطح خانواده (تنبيه كودك توسط والدين) مورد بررسي قرار گرفته است. پژوهش حاضر با مطالعه تحقيقات انجام شده در زمينه تنبيه بدني به بررسي عوامل تأثير گذار بر تنبيه بدني و تأثير پذير از آن پرداخته است و در نهايت به ارائه مدلي مفهومي از عناصر و ابعاد تنبيه بدني كودكان توسط والدين مي پردازد. اين مرور نشان داد كه بسياري از ويژگي هاي زمينه اي و شخصيتي كودك و والدين زمينه ساز استفاده از تنبيه مي شود. استفاده از تنبيه نيز منجر به مشكلات رفتاري، در سطح فردي و اجتماعي در كودك مي گردد و در نهايت همه اين روابط متأثر از فرهنگ هر جامعه مي باشد. در جوامع اسلامي نيز به دليل دستورات تربيتي موجود در فرهنگ ديني آن ها، تنبيه بدني در مرتبه نخست نهي مي شود و در مرحله بعد داراي حدود و شرايطي است كه رعايت اين حدود و شرايط نيز آسان نمي باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code