مقایسه نحوه صدور اسناد رسمی با اسناد الکترونیکی مطمئن در حقوق کشورهای مختلف
نویسنده : کریمی، دکتر عباس؛ سپاهی، امیر؛
(18 صفحه – از 9 تا 26 )
چکیده:
به طور کلی روش صدور اسناد رسمی، تفاوتهای بسیاری با روش صدور اسناد الکترونیکی مطمئن دارد، زیرا برای صدور اسناد رسمی، متقاضیان باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه حضوری داشته باشند و در اینجاست که سردفتر علاوه بر بررسی هویت، رضایت، اهلیت و … متقاضی به بررسی و تأیید انتساب امضای زیر سند به او میپردازد، این در حالی است که گرچه برای صدور گواهیهای دیجیتالی مراجع خاصی در مقررات پیشبینی شده است ولی پس از صدور کلیدهای رمزنگاری و گواهیهای دیجیتالی، هیچ شخص یا نهاد مسؤولی بر صدور اسناد الکترونیکی مطمئن نظارتی ندارد. بنابراین به نظر میرسد که حداقل از نظر مقررات حاکم بر صدور، نمیتوان سند الکترونیکی مطمئن را مشابه سند رسمی دانست و به همین جهت نباید آثار مشابهی را نیز برای این اسناد پیشبینی کرد.
آخرین دیدگاهها