نقش رسانه‌ها در ترویج اصول بشر دوستانه و گفتگوی تمدنها

نویسنده : بروجردی، محمود؛

(‎4 صفحه – از 35 تا 38 )

خلاصه ماشینی: از آنجا که رسانه‌های گروهی‌ نقش مهمی در شکل دادن به افکار عمومی دارند،می‌توانند از راه گسترش و افزایش دانش‌ عمومی،دربارهء نظامهای اعتقادی و ارزشی،در گروههای فرهنگی،دینی و قومی در امر بسط و توسعهء تمدنها سهیم باشند. مانند نقش رسانه‌ها در تشکیل سازمانهای امدادرسانی بین المللی،از قبیل‌ صلیب سرخ و هلال احمر،البته،در کنار این نقش مثبت،رسانه‌ها گاه در تشدید منازعات قومی‌ نقش داشته‌اند و به همین دلیل،دولتها همواره می‌کوشند تا حد اقل کنترلی بر رسانه‌های خویش‌ داشته باشند. گاهی گزارشهایی که رسانه‌های غربی و شرقی نسبت به جوامع یکدیگر ارائه می دهند،نشان‌دهندهءاختلاف نظرها و تأکید بر تفاوتهای فرهنگی به جای در نظر داشتن نقاط مشترک است که موجب ایجاد فاصله و عدم وحدت بین این جوامع می‌شود. بیطرفی رسانه‌ها در منازعات ملی و بین المللی در حل آنها بسیار مهم است و اگر قرار باشد آنها به عنوان بنگاه سخن‌پراکنی دولتها عمل کنند و از نقش اصلی خود-که برقراری ارتباط میان‌ انسانها و آگاهی بخشی به مردم است-غافل بمانند،به وسیلهء تبلیغاتی در جهت حمایت از منافع‌ دولتها مبدل می‌شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code