نگرشی به مفهوم تروریسم دریایی در مقررات حقوق بین الملل

نویسنده : کوشا، سهیلا؛ فروغی نیا، حسین؛ دارابی نیا، مرتضی؛

‏(17 صفحه – از 15 تا 31)

چکیده:

برخاف دزدی دریایی و تجارت برده که اولین مصادیق جنایات بین المللی هستند و این که اعمال صلاحیت جهانی در ارتباط با مرتکبین آن ها از گذشتة دور وجود داشته است، برخی دیگر از جرایم بین المللی جدید دریایی در دوران اخیر مورد توجه جهانی قرار گرفته اند که هنوز برای آنها صلاحیت جهانی در نظر گرفته نشده است. این جرایم جدید دریایی عبارت است از: تروریسم دریایی، قاچاق مواد مخدر و قاچاق مهاجرین در دریا که باید به صورت گسترده تری به آن ها پرداخته شود. در بین این جرایم مسئلة تروریسم دریایی دارای اهمیت بیشتری است تا آنجا که حادثة تروریستی 11 سپتامبر (2001) توجه جهانیان را به این مسئله بیشتر معطوف داشته است. در این زمینه از دهة 1980 تاکنون سازمان بین المللی دریایی (IMO) یک سری معاهدات بین المللی اصول راهنما و توصیه هایی را جهت جلوگیری از اقدامات غیر قانونی علیه مسافران و خدمة کشتی ها اتخاذ نموده است و بعد از حادثة تروریستی 11 سپتامبر (2001)، در دسامبر IMO 2002 معیارهای خاصی را جهت ارتقای امنیت دریایی اتخاذ نموده است. این قواعد بر تمام کشتیهایی که دارای سفرهای دریایی بین المللی هستند و بر تجهیزات آن ها قابل اعمال است. در این راستا، در این پژوهش و در خصوص موضوع مورد بحث کنوانسیون بین المللی حقوق دریاها (1982) خصوصا مادة 101 و 108 و کنوانسیون SUA (1988) و پروتکل ضمیمة آن که مربوط به امنیت دریانوردی است، 5 الحاقیة کنوانسیون SOLAS مصوب 2002 و قانون ISPS مصوب 2002 و پروتکل الحاقی به کنوانسیون SUA مصوب 2005 و سایر اقدامات پیشنهادی IMO جهت ارتقای امنیت دریانوردی، سیستم شناسایی و ردیابی دور برد LRIT (2006) و مقابله با تروریسم دریایی مورد بررسی قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code