مطالعه نظری – عملی ماده 5 آییننامه پیشگیری از اعتیاد، درمان معتادان به مواد مخدر و حمایت از افراد در معرض خطر اعتیاد
نویسنده مسئول : نجفی ابرندابادی، علی حسین ؛ نویسنده : اشتری ماهینی، مصطفی ؛
(30 صفحه – از 13 تا 42 )
چکیده:
زمینه و هدف: آییننامه پیشگیری از اعتیاد، درمان معتادان به مواد مخدر و حمایت از افراد در معرض خطر اعتیاد با رویکرد آموزشی و پیشگیری، سعی در درگیر کردن سایر نهادهای دولتی در مقابله با اعتیاد دارد و یکی از مهمترین نهادها، آموزش و پرورش است که ماده 5 این آییننامه به آن اختصاص یافته است. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه نظری – عملی ماده یادشده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی است. روش جمعآوری دادهها شامل مطالعه اسنادی در بخش نظری و روش پیمایشی در بخش کمی است. ابزار گردآوری دادهها در بخش پیمایشی، پرسشنامه است. جامعه آماری شامل مدیران، معاونان، معلمان مرتبط با موضوع پژوهش مدارس منطقه 7 آموزش و پرورش هستند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی، 200 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که با وجود تلاشهای انجام شده در آموزش و پرورش، این نهاد در دبیرستانهای خود تلاشی برای پیشگیری از جرم اعتیاد انجام نداده یا بسیار اندک بوده است و تلاشهای محدودی در زمینه ارائه محتوای آموزشی در متون درسی، طرح درس مهارتهای موفقیت در زندگی، برگزاری همایشها و سمینارهای متعدد، استفاده از مشاوران علمی و مذهبی در مدارس برای پیشگیری از جرم اعتیاد انجام داده است و هنوز مفاهیم پیشگیری از اعتیاد در رئوس درسی آموزش و پرورش راه نیافته و مدیران و معلمان معتقدند به علت کمبود بودجه و امکانات، اقدامات اساسی در مدارس برای آموزش و پیشگیری از اعتیاد صورت نمیگیرد. نتایج: پیشنهاد میشود در راستای اجرایی کردن ماده 5 آییننامه پیشگیری از اعتیاد، آموزش و پرورش با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، اقدامات اساسی پیشگیرانه در زمینه اعتیاد دانشآموزان را برنامهریزی، ساماندهی و پیادهسازی کنند.
آخرین دیدگاهها