حقوق کودک در ایران: تحلیل وضعیت علمی و اجرایی کمیته حقوق کودک استان مرکزی

نویسنده : شعبان، مریم ؛

(‎32 صفحه – از 39 تا 70 )


چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال مطالعه ساختارهای علمی و اجرای حقوق کودک در استان مرکزی بوده است . بنابراین سطح تحلیل ، در سطح کلان و ساختاری است ، به این شکل که ، کلیه برنامه ها، اقدامات و ساختارها در رابطه با حقوق کودک در استان مرکزی، شناسایی و سپس با استفاده از روش تحلیل اسنادیـ کتابخانه ای مورد تحلیل قرار گرفته اند. هدف پژوهشگر، شناسایی نقاط قوت و ضعف علمی و اجرایی در رابطه با حقوق کودک در استان مرکزی بوده است و در نهایت به ارائه راه کار برای سیاستگذاران در جهت اصلاح وضعیت موجود پرداخته است . عدم وجود تعریف مشخص از «کودک» و «کودکی» در ایران و خرده فرهنگ های پراکنده در استان ها مانند استان مرکزی و شکاف در بین تعاریف نهادهای مختلف از جمله نهاد دین ، قانون و حقوق ، علاوه بر عدم انطباق هرکدام با فرهنگ عامه ، عدم وجود قدرت تجویز و سیاستگذاری برای کمیته های حقوق کودک استانداریها از جمله استانداری مرکزی، سیستم انکار دستگاه های متولی برنامه های حمایت از کودکان ، و در واگذاری مسوولیت حقوق کودکان در استان به دفترهای امور بانوان و خانواده استانداریها منجر به در اولویت دوم قرارگرفتن برنامه های حقوق کودک در استان ها مانند استان مرکزی شده است . در نتیجه همه این موارد منجر به ایجاد موانعی در بهبود وضعیت حقوق کودکان ایران در سطح کلان و استان مرکزی در سطح خردتر شده است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code