تحصیل سهام عمده شرکت های تجاری با رویکردی بر مقررات کنترلی حقوق رقابت

نویسنده : ایزدپناه، انسیه ؛ باقری، سیدرضا ؛

(‎14 صفحه – از 523 تا 536 )


چکیده:
سهم بازاری شرکت‌ها از طریق گسترش میزان تولیدات تجاری» بدون تردید توسعه ظرفیت بازاری شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت. به عبارت دیگر شرکت‌ها با اعمال چنین راهبردی» مستقیما سهم خود را در بازارهای تجاری (نسبت به دیگر رقبا) گسترش خواهند داد. با این وجود این رویکرد جلوه‌ای عینی دارد و از ناحیة دیگر شرکت‌های رقیب قابل شناسایی خواهد بود. بر این اساس رقبای دیگر نیز جهت حفظ سهم بازاری خود به اقداماتی مشابه متوسل خواهند شد. لذا آنان هم به گسترش خطوط تولیدی خود مبادرت خواهند نمود. در نتیجه شرکت‌ها با توسل به چنین راهبردهایی علی‌الاصول هیچ گاه از رقبای خود با این وجود افزایش ظرفیت‌های تجاری (به منظور تفوق بر رقبا) می‌تواند جریانی نامحسوس یاید. امروزه افزایش غیرمستقیم سهم بازاری شرکت‌های تجاری از طریق ابتیاع سهام عمدة دیگر بنگاه‌ها را باید رویکردی مدرن در جهت تفوق بر رقبا در بازارهای تجاری باید دانست. این وضعیت عمدتا از دید سایر رقبای اقتصادی مخفی می‌ماند و غالیا در کالبد اسرار تجاری بروز خواهد نمود. در نتیجه علی‌الاصول هیچ گاه از ناحیة شرکت‌های رقیب قابل مشاهده نخواهد بود. بر این اساس در پی ابیتاع سهام عمدة دیگر شرکت‌ها شرکت تصاحب کننده ضمن افزایش ظرفیت تولیدی خود به قدرتی برتر در بازار مبدل خواهد شد. نتیجة این وضعیت» ایجاد قدرتی کنترل کننده خواهد بود. به عبارت دیگر تحقق چنین قدرتی را باید عاملی در جهت زوال رقابت و ایجاد انحصار دانست. در نتیجه» شرکت‌های رقیب به مرور از جریان رقابت باز خواهند ماند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code