مقایسه حقوقی قرارداد لیسانس و فرانچایز

نویسنده : شهنی منصوری، نیلوفر ؛ رییسی نافچی، علیرضا ؛ جمالی ارمندی، حسین ؛

(‎20 صفحه – از 97 تا 116 )


چکیده:
فرانچایز عقدی ست که در ضمن آن یک طرف، در مقابل پرداخت حق الامتیاز و تحت شرایط معین، حق ساخت و فروش محصول و همچنین حق استفاده از علامت تجاری یا نام تجاری را به طرف دیگر اعطا میکند. افزون بر این امتیازدهنده، خدمات فنی، کمک فنی و دانش فنی در اختیار طرف دیگر می نهد و شیوه های تجاری خود را به وی میآموزد. علی رغم اینکه قرارداد فرانچایز متضمن لیسانس علامت تجاری است و نقاط اشتراک فی مابین این دو همچون نحوهی پرداخت رویالتی ها (حق الزحمه) و عوض ها، درج شرط عدم رقابت به منظور تضمین حقوق مالکیت فکری صاحب امتیاز و. . . وجود دارد اما در قرارداد فرانچایز نظارت امتیازدهنده بر فعالیت های امتیازگیرنده و خدمات فنی به او بسیار چشمگیرتر است، و تفاوتهای بنیادینی بین این دو قرارداد وجود دارد، از جمله نحوه ی نظارت و کنترل بر عملیات تجاری، وجود شهرت و موفقیت تجاری، شخصی و غیرقابل انتقال بودن قرار داد و. . . در این مقاله که با روش تحلیلی– توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده، سعی شده است به وجوه افتراق قرارداد فرانچایز و قرارداد لیسانس پرداخته شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code