واکاوی علل شکل‌گیری تجمع ٧ آبانماه پاسارگاد

نویسنده : شفیع‌زاده، محمود ؛ جمادی، علی ؛ بابایی، داریوش ؛

(‎25 صفحه – از 237 تا 261 )


چکیده:
پاسارگاد از سال ١٣٨٤ به واسطه تبلیغ جمعی افراد در خارج از کشور در فضای مجازی، مبنی بر زیر آب رفتن تخت جمشید، شاهد تجمع یکصد نفره از اشخاص معترض در روز قراردادی تولد کورش بود. همزمان نمودن تاریخ تولد قراردادی با تولد دو تن از شاهزاده های پهلوی، این فرصت را برای عناصر ملی گرا فراهم نمود تا ضمن بهره برداری از پارهای نارضایتی های موجود، و سوء استفاده از نام کورش، با بسیج همه امکانات تبلیغی موجبات تحریک، ترغیب و تشویق مردم را در جهت حضور در تخت جمشید فراهم و با کنش های گوناگونان تضاد خویش را با ساختار سیاسی، اجتماعی و نوعا مذهبی نشان دهند. تبلیغات موثر کنشگران آمار این جمعیت را سالانه افزایش و در سال ٩٥ نیز به حدود یکصد هزار نفر افزایش داد. از مجموع کنشهای ابراز شده، نوعی تعارض و ناهمنوایی با ساختار و گفتمان مسلط در جامعه مشهود بود، که با واکنش بسیاری از طبقات و اقشار مختلف اجتماعی نیز مواجه گردید. در این مقاله سعی شده موضوع تجمع پاسارگاد، کنشها و واکنشهای کنشگران، اهداف و برنامههای آنان از منظر جامعه شناختی، جرم شناسی و روانشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code