اصل عدالت و قانونگذاری دینی

نویسنده : نقیبی، سید ابو القاسم ؛

(‎4 صفحه – از 5 تا 8 )


خلاصه ماشینی: “4ـ فقیهان امامیه در مبحث مستقلات عقلیه یعنی اموری که عقل انسان بطور مستقل و جدا از کلیه احکام شرعی بر آن حکم می‌کند، مسأله حکم عقل به حسن عدالت و قبح ظلم را مورد توجه جدی قرار داده‌ و یادآور شده‌اند از مهمترین قضایایی که عقل عملی بدان حکم می‌نماید، نیکویی عدالت است؛ این حکم عقل کاشف از این است که شرع نیز آن را مطلوب و پسندیده می‌داند (قاعده ملازمه) بنابراین پیشینه بحث از عدالت علاوه بر آیات و روایات در مسأله حسن و قبح قابل جستجو است. بر اساس چنین رویکردی است که موضوعاتی چون حقوق متهم در نظام حقوقی اسلام شناسایی و نیز جایگاه زندان برای برخی مجرمان بر اساس اندیشه‌های دینی تبیین آزادی انسان‌ها با حاکمیت اندیشه قسط و عدل مورد بررسی و استحقاق فطری آنها به رسمیت شناخته می‌شود و نیازهای مادی، معنوی، جسمی، جنسی و روحی به صورت حقوق مادی و معنوی مورد پذیرش قرار گرفته و تضمین می‌گردد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code