نقش و اثر جرمزای بازیهای رایانهای بر کودکان
نویسنده مسئول : حسینی، سید محمد ؛ نویسنده : خانی، فرزانه ؛
(26 صفحه – از 73 تا 98 )
چکیده:
زمینه و هدف: به عنوان یک پدیده نوین، بازیهای رایانهای در کنار سایر رسانههای دیداری و شنیداری به دلیل رشد روزافزون فناوریهای ارتباطی، طی سالهای اخیر بیشتر مخاطبان خود را از میان کودکان انتخاب کرده است و در عضر حاضر به شدت تحت تأثیر این بازیها قرار گرفتهاند. در فرآیند سیر صعودی جذب مخاطبان بازیهای رایانهای شکی وجود ندارد، لکن در خصوص برخی بازیهای رایانهای همراه با خشونت و پرخاشگری، بازیهای نابهنجار و بازیهایی که فرهنگ و اعتقادات برخی جوامع را هدف قرار داده است، نگرانیهایی به وجود آمده است. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا برخی معایب و تهدیدات موجود در بازیهای رایانهای را معرفی و راهکارهایی برای مقابله و پیشگیری و کاهش آسیبها ارائه کند. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی، بازیهای رایانهای را از گذر علم جرمشناسی، روانشناسی، جامعهشناسی و ارتباطات و رسانه بررسی کرده است. روش گردآوری دادهها و اطلاعات به صورت فیشبرداری و اسنادی و تعمق در منابع مربوط در حوزههای آسیبشناسی بازیهای رایانهای است. یافتهها: اگر کودک غرق در دنیای بازیها و خشونت به تصویر کشیده شده در بازیها شود، هویتی مبهم برای کودک ایجاد کرده و منجر به کاهش خودداری کودک از انجام اعمال پرخاشگرایانه میشود و در نتیجه احتمال ارتکاب جرم را بالا میبرد. نتایج: نظارت ناکافی بر نحوه نظارت شرکتهای بومیسازی سبب شده تا بازیهای رایانهای خارجی بدون سانسور به خصوص در حوزه بازیهای کنسولی به بهانه فقدان امکان ویرایش از نظر فنی، در بازار عرضه و منتشر شوند. با پیشگیری و تربیت کودک از سنین آغازین زندگی در نهاد خانواده و آموزش صحیح در مدرسه، میتوان انجام بازیهای رایانهای را کنترل کرد و با برنامهریزیهای جامع مدیریتی دولتی، تمایل به خشونت و پرخاشگری در کودکان و نوجوانان را به حداقل رساند
آخرین دیدگاهها