نگرشی بر ساختار مرجع حل اختلاف در سازمانهای تجارت بین المللی
مترجم : کدخدایی، عباسعلی ؛
(54 صفحه – از 127 تا 180 )
خلاصه ماشینی: با توجه به تقسیمبندی فوق در مقررات گات، تفاهمنامه مربوطه نیز نسبت به نظرات هیأتهای رسیدگی و تجدیدنظر تفکیک قائل شده است، بنا بر ماده 19 چنانچه هیأت در مدت رسیدگی به اختلاف با موردی برخورد نماید که نقض مستقیم مقررات گات باشد، باید از عضو متخلف بخواهد نسبت به اجرای مقررات مزبور اقدام لازم را مبذول دارد و درصورت وجود مشکلی از سوی دولت مزبور، هیأت میتواند راهحل اجرای آن را نیز ارائه کند. در نظام قبلی گات، این امر از طریق رسمی امکانپذیر نبود، لیکن بهموجب بند 4 از ماده 16 تفاهمنامه جدید، چنانچه یکی از طرفین درخواست تجدیدنظر نماید، رکن حل اختلاف نباید آرای هیأت رسیدگی را تا زمانیکه مرجع تجدیدنظر، نظر نهایی خود را اعلام نکرده است بررسی کند. همانند مراحل دیگر اجرا، مرجع حل اختلاف وظیفه دارد بر اجرای صحیح این اقدامات نظارت کند هرگونه اقدام دوجانبه و یا بدون رعایت شرایط رسیدگی مذکور در تفاهمنامه منع شده است، بنابراین نه تنها دول شاکی نمیتوانند بدون نظر مرجع حل اختلاف دست به اقدامات مقابله به مثل و یا تلافیجویانه بزنند، بلکه باید ابتدا مراحل اولیة رسیدگی به اختلاف، شامل مشورت، ارجاع به هیأت و غیره را پشت سر بگذارند و نیز مواعد مذکور در مقررات، سپری شده باشد و درصورت عدم حصول نتایج قابلقبول و با رعایت شرایط مندرج در تفاهمنامه، دولت یا دول مربوطه میتوانند اقدامات نهایی خود را مانند اخذ غرامت، تعلیق امتیاز و غیره بهکار بندند.
آخرین دیدگاهها