بررسی وضعیت و چالش‌های ثبت علائم تجاری محصولات دارویی در اتحادیه اروپا

نویسنده : عرفان منش، محمد حسین؛ زاهدی، مهدی؛ عباسی، محمود؛

(‎24 صفحه – از 127 تا 150 )


چکیده:
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی ـ تحلیلی است. اطلاعات با استفاده از شیوه کتابخانه ای از طریق ابزار فیش برداری گردآوری شدند. این اطلاعات با توجه به قوانین و تصمیمات دادگاه ها در اروپا تحلیل گردیده اند. یافته ها: از یکسو، علاوه بر لزوم طی مراحل معمول در دفاتر ثبت علائم تجاری، علائم محصولات دارویی قبل از استفاده می بایست به لحاظ تأثیری که بر سلامت عمومی جامعه خواهند داشت، به تأیید نهادهای رسمی سلامت برسند. از سوی دیگر، طولانی شدن بررسی جنبه های سلامت عمومی این علائم ممکن است علائم به ثبت رسیده را از حیث مهلت قانونی برای استفاده واقعی در معرض ابطال قرار دهند، زیرا تا زمانی که نتیجه بررسی چنین جنبه های مشخص نشده باشد، امکان استفاده از علائم محصولات دارویی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، شرایط خاصی که بر ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه بین علائم حاکم است، چالش های ثبت این علائم را مضاعف می کند. در زمان تصمیم گیری پیرامون تشابه و امکان اشتباه بین علامت پیشنهادی برای ثبت و علامت مقدم، تفاوت سطح دانش و آگاهی مخاطبان که هم شامل متخصصان پزشکی و دارویی و هم بیماران می شوند، ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه بین این علائم را بحث برانگیز می کند. بحث و نتیجه گیری: هنگام ارزیابی احتمال ایجاد اشتباه دو علامت، خواه محصول تحت پوشش علامت پیشنهادی صرفا با نسخه تجویز شود، خواه بدون آن، میانگین توجه و آگاهی هم متخصصان و هم مصرف کنندگان نهایی در نظر گرفته می شود. همچنین برای تعیین مشابهت کالا، در نظرگرفتن خصوصیات آن ها از حیث نوع، هدف مورد نظر، شبکه توزیع، مصرف کننده و این که آیا رقابتی یا مکمل هستند حائز اهمیت است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code