نگاهی به قانون حمورابی


مترجم : نجفی، محمدعلی؛

(‎3 صفحه – از 38 تا 40 )


خلاصه ماشینی: “مهمترین قسمت این کشفیات،پیدا شدن لوح قانونی حمورابی بود که روابط اجتماعی و اداری و قوانین مدنی و جزایی جامعه بابلی را روشن میسازد. کشف این لوح گفتگو و بحث و بررسی‌های علمی فراوانی در محافل قانونی و تاریخی‌ جهان برانگیخت و منجر به پیدایش سه نظریه درمورد قوانین قدیمی این قسمت از جهان‌ گردید: 1-قوانین یهود(تورات)ارتباطی با قوانین حمورابی ندارد. 2-هر دو سیستم قانونی یعنی قانون یهود و قانون حمورابی توسط شخصی نامعلوم‌ که آشنائی کامل به شرائط اجتماعی اقوام سامی داشته وضع شده است. نظریهء دوم با پیدا شدن قوانین سومری بکلی منتفی گردید،زیرا تصور شخص‌ مفروض که بخصوصیات اجتماعی اقوام سامی آشنا باشد درست نیست و امروز ثابت شده‌ است که قوانین بابلی از قوانین سومر اقتباس گردیده است. در لوح قانونی حمورابی مردم به سه دسته تقسیم شده‌اند: 1-امه لو (amelu) یا طبقه آزادان‌ (freemen) 2-موشکه نه‌ (mushkenu) یا طبقه عوام‌ (plebein) و این طبقه بین طبقه اول‌ و طبقه سوم قرار داشته است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code