وقف و تعدیل ثروت


نویسنده : طباطبائی، محمدتقی؛

(‎6 صفحه – از 43 تا 48 )


خلاصه ماشینی: “حبس عین یا اصل مال تعبیر بکلمه(عین)در ماده چندان متناسب نیست با انواع اموال این عصر که قابل ابقا و دارای بهره و سود و منفعت است مثل وجوهیکه در بانکها و امثال آن تمرکز پیدا کرده و بهره‌ منظم سالیانه دارد و یا سهامیکه شخص در مؤسسات انتفاعی از قبیل بیمه‌1و امثال آن دارد که با اینکه عینیت مشهود قابل اشاره و ملموس محدود بجهات اربعه ندارد،ممکن است در وضعی‌ قرار داده شود که برای همیشه ابقا و مصون از هر نقل و انتقال باشد و عوائدیکه بر حسب قانون‌ و مقررات خاصه بر آن مترتب است بجهت خیر و عام اختصاص داده شود و اگر در ماده با متابعت از خبر نبوی(حبس الاصل و سبل الثمر)بجای کلمه(عین)بکلمه(اصل)تعبیر شده بود بهتر و با (1)چون بیمه موضوعا از معاملات باسابقه و معهود نبوده فقها تاکنون از تصریح بصحت و مشروعیت‌ آن امتناع نموده‌اند،در صورتیکه با قواعد و مبانی فقهی قابل تطبیق است و اگرفقیهی(مخصوصا اگر از فقهائی باشد که شروط ابتدائی را لازم الوفا میدانند)سئوال شود که اگر کسی ابتدا ملتزم و متعهد شود در صورتیکه اموال،او بسلامت بمقصد برسد یا خانه او از آتش‌سوزی مصون بماند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code