دولت، والدین و تعلیم و تربیت: تحلیل فلسفی – حقوقی حق بر تعلیم و تربیت


نویسنده : نبی لو، حسین؛

(‎18 صفحه – از 241 تا 258 )


چکیده:
حق بر تعلیم و تربیت،به رغم تردیدهائی که در حق بودن آن وجود دارد،همواره یکی از”مهمترین‌” حقوق بشری به شمار می‌رفته و اغلب اسناد حقوق بشری،بر چنین حقی اذعان داشته و آن را در زمرهء حقوق‌”بنیادین‌” افراد و علی الخصوص کودکان می‌دانند.این اسناد تقریبا بالاتفاق حق تقدم در اعمال این حق و تعیین نوع آن را برعهدهء والدین نهاده در این مختصر،سعی داریم تا نخست به بررسی این پرسش که آیا به لحاظ هنجاری تعلیم و تربیت‌ امری اجباری است یا اختیاری پرداخته و در گام بعدی،به بررسی این سؤال حائز اهمیت بپردازیم که کدامین نهاد بایستی‌ متکفل امر تعلیم و تربیت کودکان باشد.به لحاظ متودولوژیک،ابتدا نگاهی خواهیم داشت به اسناد بین‌المللی حقوق بشر و نیز نظام حقوق تعلیم و تربیت در چند کشور،تا بتوانیم پیش‌فرضهای بعضا مناقشه‌آمیز آنها را مورد شناسائی قرار داده‌ و آنها را به چالش فرا خوانیم.در ادامه به بررسی نظریات عمدهء اندیشمندان فلسفه تعلیم و تربیت و حقوقدانان در این‌ زمینه پرداخته شده و پس از تحلیل و نقد مختصر آنها،سعی بر این خواهد بود تا با نگاهی غیر جانبدارانه و با تحلیلی‌ فلسفی-حقوقی در این زمینه به قضاوت بنشینیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code