تحلیل رویه شورای نگهبان در بررسی تبصره 3 ماده 12 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی


نویسنده : ابدی، سعید رضا؛

(‎12 صفحه – از 159 تا 170 )


خلاصه ماشینی: “شورای نگهبان با بررسی لایحه طی مکاتبه‌ای در مورخ 14/10/82،سیزده مورد ایرادات خود را نسبت به لایحه مطرح و از جمله پیرامون تبصره 3 ماده(12)چنین اعلام‌نظر نمود: «در تبصره 3 ماده(12)نحوه و کیفیت و چگونگی ادغام نهادهای موضوع آن و انتقال اموال، دارائیها،مالکیت و امکانات و همچنین هزینه‌نمودن منابع ناشی از دارائیها و مالکیتهای مذکور با توجه‌ به فرمان مورخ 8/11/81 مقام معظم رهبری به ریاست محترم جمهوری،خلاف موازین شرع و مغایر اصل 57 قانون اساسی شناخته شد. بهرتقدیر،متعاقب صدور نظریه شورای نگهبان،مجلس شورای اسلامی در مقام رفع اشکالات‌ وارده برآمده و تبصره مورد بحث ما را در متن اصلاحی خود بشرح زیر تغییر داد: «کلیه دستگاههایی که خانواده معظم شهدا،اسرا،مفقودین،جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را تحت پوشش قرار داده‌اند براساس نامه مورخ 18/11/1381 مقام معظم رهبری به‌ ریاست‌جمهوری در یک نهاد ادغام می‌گردد و در صورت تأیید مقام رهبری،کلیه اموال و دارئی‌ها، مالکیت‌ها و امکانات بنیادشهید،ستاد رسیدگی به امور آزادگان و پنجاه درصد(50%)اموال و دارائی‌ها، مالکیت‌ها و امکانات بنیادمستضعفان و جانبازان به این نهاد انتقاد می‌یابد و منابع ناشی از دارئی‌ها، مالکیتهای فوق صرفا جهت رسیدگی به امور شهدا و ایثارگران در چهارچوب نظام تأمین‌اجتماعی‌ هزینه خواهد شد. توضیح اینکه بموجب تکلیف مقرر در تبصره ماده(5)قانون محاسبات عمومی کشور مصوب‌ سال 1366 فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی می‌بایست از سوی دولت پیشنهاد و به‌ عمومی غیردولتی به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد که ضمن آن از یازده نهاد با وصف‌ عمومی غیردولتی یاد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به نهادهای زیر نظر دفتر مقام رهبری همچون‌ بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی،کمیته امداد امام،بنیادشهید انقلاب اسلامی،بنیاد 15 خرداد و …”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code