کاوشی نو در نحوه حمایت ازعلامت تجاری در فضای سایبر با رویکرد تطبیقی


نویسنده : بختیاروند، مصطفی؛ تدین سعدی، مهسا؛

(‎23 صفحه – از 35 تا 57 )

چکیده:
يكي از حوزه­هاي حقوق مالكيت صنعتي كه بيش ترين تاثير را از تحولات فضاي بدون مرز سايبر پذيرفته، حوزه علائم تجاري است كه در آن، چالش­هاي بسياري در زمينه­هاي مختلف، از جمله اصل سرزميني بودن، نام هاي دامنه، كليدواژه ها و پيونددهي­ها مطرح و منجر به هموار شدن راه نقض حقوق انحصاري دارنده علامت تجاري شده است. بسياري از اين مسائل در حقوق خارجي، بخصوص آمريكا، مرتبط با نقض علامت تجاري ويا حداقل تضعيف آنتلقي مي­شود كه قانونگذار به آن ها توجه خاص كرده است. حتي در آمريكا رويه قضايي از اين فراتر رفته و براي حل مسائل، دو نظريه ابتكاري گمراهي اوليه در تشخيص منفعت و استفاده منصفانه نوين را مطرح ساخته است. قانون ثبت اختراعات، طرح­هاي صنعتي و علائم تجاري ايران، تنها ضمانت اجراي نقض حق دارنده علامت را پيش بيني كرده كه مواردي از قبيل تضعيف علامت تجاري را در بر نمي­گيرد و به موضوع مهم استفاده منصفانه از علامت تجاري كه به ويژه در فضاي سايبر مورد نياز است نپرداخته است. لذا نياز به اصلاح قانون در اين زمينه به خوبي احساس مي­شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code