مطالعه نهادهای حقوقی نظارت بر بازار رقابتی (در ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده)


نویسنده : صادقی مقدم، محمد حسن؛ صادقی، محمد؛

(‎28 صفحه – از 27 تا 54 )

چکیده:
نیل به اهداف مورد نظر «بازار» منوط به وجود فرایندی به نام «رقابت » است تا از این حیث سازوکارهای مناسب رشد و پویایی اقتصادی فراهم گردد. بدیهی است که دستیابی به این مهم مستلزم وجود تشکیلاتی منظم و ضابطه مند حقوقی بوده تا متولی این امر خطیر باشند و حسب مورد، از مجاری«مقابله با انحصار» و یا «قیمت گذاری»، کنترلهایی را بر فعالیت اشخاص و بنگاه ها در بازار(اعم از رقابتی و غیر رقابتی )، داشته باشند. از نهاد متولی «بازار رقابتی » در حقوق ایران، به تبع وجود نام آن در قانون اصل ٤٤ تحت عنوان«شورای رقابت » تعبیر می شود. این مقاله تلاش خواهد کرد جایگاه حقوقی این نهاد مهم و نهادهای مشابه در اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا را بررسی نماید و به دنبال آن است که نسبتی که بین «شورای رقابت » و نهادهای مشابه وجود دارد را در زمینه تشکیلات، صلاحیت ، ضمانت اجرا و رویه ها مورد اشاره قرار دهد. در نهایت و در مقام نیل به این مهم که چارچوب حقوقی نهادهای نظارت بر«بازار رقابتی » به عنوان متولیان«حقوق رقابت » بر کدامین پایه ها استوار است ، برخی خلاهای کنونی «شورای رقابت » را نیز برخواهد شمرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code