مبانی فرانظری مکتب انگلیسی در روابط بین الملل

نویسنده : مشیرزاده، حمیرا؛

(‎27 صفحه – از 166 تا 192 )

خلاصه ماشینی: “4 محورهای اصلی در مباحث هستی‌شناختی عبارتند از:چیستی واقعیت اجتماعی(اینکه‌ موجودیتهای اجتماعی واجد سرشتی مادی و مستقل از برداشت و فهم انسانی هستند یا جنبهء گفتمانی و ذهنی یا بیناذهنی دارند و یا شامل هردو بعد مادی و غیر مادی هستند)؛5 سرشت کنشگران(اینکه آیا کنشگران هویت و سرشتی ثابت دارند که ساختارهای مادی به‌ آن تعین می‌بخشد یا این ساختارهای زبانی هستند که قوام‌بخش سوژه‌های اجتماعی‌اند،و (به تصویر صفحه مراجعه شود) یا در درون تعاملات اجتماعی سرشت آنها برساخته می‌شود)؛1نوع واحدهای کنشگر یا مورد مطالعه(که در روابط بین الملل به‌طور خاص به این موضوع مربوط می‌شود که آیا کنشگران روابط بین الملل دولتها هستند،یا افراد سایر واحدهای اجتماعی)؛2و رابطهء میان‌ کنشگران و زمینهء کلان اجتماعی که در آن عمل می‌کنند(یا مسألهء کارگزار و ساختار و اینکه آیا در حیات اجتماعی تقدم هستی‌شناختی با واحدهاست یا با ساختار،و یا این‌دو به‌ شکل متقابل به یکدیگر قوام می‌بخشند). »4آیا نمی‌توان این بیان را به معنای آن‌ دانست که«کاگزاران کوچک»ی نیز وجود دارند که می‌توانند بر امور جهانی تأثیرگذارند؟ از سوی دیگر،برخی نیز برآنند که چون تأکید مارتین وایت بر آن بوده که هرسه‌ سنت فکری در روابط بین الملل،به نوعی و در ابعادی قابل قبول هستند،پس می‌توان به‌ این نتیجه رسید که نگاه سنت کانتی یا انقلابیگری به کنشگران غیر دولتی نیز می‌تواند جایی‌ در مکتب انگلیسی داشته باشد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code