مبنای مسوولیت مدنی تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات؛ مطالعه تطبیقی در حقوق ایران، اسلام، امریکا و اتحادیه اروپا
نویسنده : صفایی، سیدحسین؛ شعبانی کندسری، هادی؛
(24 صفحه – از 43 تا 66 )
چکیده:
بررسی مبنای مسوولیت مدنی تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات در حقوق امریکا و اتحادیه اروپا نشان میدهد برای گروه نخست مسوولیت محض مقرر شده، اما در خصوص مبنای مسوولیت ارائهدهندگان خدمات همچنان نظریهی تقصیر اثباتشدنی حاکم است و پیشنهاد امارهی تقصیر برای مسوولیت آنان هنوز پذیرفته نشده است. با وجود این تمایل دکترین و دادگاهها بر این است که اثبات تقصیر آنان را تسهیل نمایند. در نظام حقوقی ما قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان حکم واحدی برای تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات در نظر گرفته است. اگر چه ماده (2) به صراحت در زمینهی مبنای مسوولیت آنها تعیین تکلیف نکرده است و آن را به سایر قوانین، قرارداد و عرف ارجاع داده است که از آن بر میآید قانونگذار بر مسوولیت مبتنی بر تقصیر نظر داشته است. در حقوق اسلام، مسوولیت محض تولیدکنندگان کالا با متون فقهی و آرای فقهای امامیه سازگاری بیشتری دارد. در مقابل، برخی از روایات و فتاوا در زمینهی ضمان اجیر بیانگر اماره مسوولیت ارائهدهندگان خدمات است که اثبات عدم مسوولیت بر عهده خود آنان قرار داده شده است. از این رو، پیشنهاد میشود قانونگذار ضمن اصلاح قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، مسوولیت محض تولیدکنندگان کالا و اماره مسوولیت ارائهدهندگان خدمات را شناسایی نماید و رویه قضایی نیز تا اصلاح قانون، مسوولیت بدون تقصیر تولیدکنندگان کالای معیوب و اماره مسوولیت عرضهکنندگان خدمات را با توجه به انطباق آن با مبانی فقهی و ضرورت حمایت از مصرفکنندگان و نیز پیشبینی آن در بعضی از قوانین پراکنده برقرار سازد.
آخرین دیدگاهها