مقابله با بازارهای خاکستری در سطح عرضه و نقش سازمان تعزیرات

نویسنده : زاهدی، یعقوب؛ ‏

(16 صفحه – از 149 تا 164)

چکیده:

بازار خاکستری وقتی شکل می‌گیرد که یک شرکت محصولی را علاوه بر شرکت مادر در چند کشور دیگر نیز تولید کند. به عبارت دیگر این بازار به توزیع کالا‌های مارک دار توسط افراد غیرمجاز دلالت دارد. بازاریاب‌های خاکستری کالاها را به قیمت کمتر از قیمت مجاز می‌فروشند، که از این عمل تحت عنوان واردات موازی نیز نام برده می‌شود و معمولا زمانی پیش می‌آید که کمبود عرضه وجود داشته باشد یا تولیدکننده بخواهد قیمت محصولات را افزایش دهد. با توجه به اهمیت بازار خاکستری و مسائل مرتبط با آن، در این مقاله سعی بر این است که 1-تاریخچه قاچاق کالا 2- مفهوم بازار خاکستری مورد بحث قرار گیرد و متعاقب آن عواملی که باعث ایجاد و شکل‌گیری بازار خاکستری می‌شوند، توضیح داده شوند 3- تبعات ناشی از شکل‌گیری بازار خاکستری مورد بررسی قرار گیرند 4- به منظور مقابله هرچه بهتر با بازار خاکستری دو راهکارافتصادی و حقوقی ارائه می‌شود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code