دعاوی خرد و نقش آن ها در احقاق حقوق مصرف کنندگان
نویسنده : غفاری فارسانی، بهنام؛ شوسی نسب، نفیسه؛
(40 صفحه – از 43 تا 82)
چکیده:
در بسیاری از کشورهایی که به حمایت از مصرفکنندگان روی آوردهاند به روشنی نمایان شده است که صرف حمایت ماهوی از مصرفکنندگان یعنی وضع مقرراتی که حقوق ویژهای را به آنها اعطا میکنند، برایایجاد تعادل در روابط آنان با عرضهکنندگان به تنهایی کافی نمیباشد. زیانی که در نتیجة نقض حقوق مصرفکنندگان به آنها وارد میشود در غالب موارد ناچیز است و اگر بنا باشد که مطابق با قواعد عام دادرسی به دعاوی آنان رسیدگی شود، طرحاین ادعاها فاقد توجیه اقتصادی خواهد بود. چشمپوشی مصرفکنندگان از توسل به حقوق خود موجب خواهد شد تا قوانین حمایت از مصرفکنندگان در عمل به اجرا در نیامده و در زمره قوانین متروک درایند. در نتیجه، موارد تخطی از قوانین مزبور و نقض حقوق آنها نیز رو به فزونی خواهد نهاد. ازاینرو، امروزه از حمایت شکلی به عنوان یکی از مولفههای مهم دسترسی مصرفکنندگان به عدالت و جزء مکمل و اثربخش حمایت ماهوی از آنان یاد میشود. حمایت شکلی در بردارندة تدابیر و شیوههای دادرسی ویژهای برای رسیدگی به دعاوی مصرفکنندگان است که از جملة بارزترین آنها، تمهید ساز و کار ویژهای برای رسیدگی به دعاوی خرد میباشد. دراین مقاله ضمن بیان ضرورت حمایت شکلی از مصرفکنندگان، با اتکا بر مطالعة تطبیقی به شناخت اوصاف و قواعد حاکم بر دعاوی خرد پرداخته خواهد شد.
آخرین دیدگاهها