پژوهشها: صلوات، احکام و آثار آن

نویسنده : موسوی، سید رضا؛

‏(26 صفحه – از 3 تا 28)

خلاصه ماشینی: “گرچه برخی چون زمخشری،طحاوی،شیخ صدوق و فاضل مقداد در غیر نمازبه هنگام شنیدن یا نوشتن و گفتن نامها و القاب مشهور پیامبر صلی الله علیه و اله صلوات را واجبدانسته‌اند،مشهور فقیهان مسلمان به هنگام نام بردن آن حضرت به پاس قدردانی ازخدمات آن حضرت و حفظ حرمت و قداست نام مبارک ایشان و بهره‌مندی ازپاداش اخروی و شفاعت،صلوات فرستادن بر خاتم پیامبران صلی الله علیه و اله،این ذکر با فضیلترا مستحب مؤکد می‌دانند و هیچ کس به خود اجازه نمی‌دهد در این مورد کوتاهینماید تا مستحق محرومیت از راه‌یابی به بهشت شود و از رحمت خدا دور ماند وچنانکه در حدیث نبوی آمده:«من ذکرت عنده فلم یصل علی فدخل النار فأبعدهالله»(حر عاملی،1403:999/4). . کمیت و کیفیت صلوات از آنجا که در آیۀ صلوات و روایات،فراوان از فضیلت درود فرستادن مؤمنان بهتبعیت از خدا و فرشتگان،سخن به میان آمده است،به اتفاق آرای دانشمنداناسلامی،مداومت به ذکر صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل بیت ایشان علیهم السلام،در همۀ ایامزندگی کاری مثبت و سازنده است و تکرار صلوات به عنوان بهترین دعا و ذکر ومراسم عبادی فردی،امری نیکو می‌باشد و بدون هیچ گونه محدودیت زمانی ومکانی،اصل بر زیادی و فراوانی است؛چنانکه در حدیث نبوی آمده:«أولی الناسبی یوم القیامة أکثرهم علی صلاة فی دار الدنیا»(مجلسی،1403:63/94؛سبزواری،بی‌تا:69؛متقی هندی،1405:/1ح 2145)؛سزاوارترین مردم نسبت به من در روز رستاخیزکسانی هستند که در دنیا بیشتر بر من صلوات فرستادند.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code