پژوهشها: صلوات، احکام و آثار آن
نویسنده : موسوی، سید رضا؛
(26 صفحه – از 3 تا 28)
خلاصه ماشینی: “گرچه برخی چون زمخشری،طحاوی،شیخ صدوق و فاضل مقداد در غیر نمازبه هنگام شنیدن یا نوشتن و گفتن نامها و القاب مشهور پیامبر صلی الله علیه و اله صلوات را واجبدانستهاند،مشهور فقیهان مسلمان به هنگام نام بردن آن حضرت به پاس قدردانی ازخدمات آن حضرت و حفظ حرمت و قداست نام مبارک ایشان و بهرهمندی ازپاداش اخروی و شفاعت،صلوات فرستادن بر خاتم پیامبران صلی الله علیه و اله،این ذکر با فضیلترا مستحب مؤکد میدانند و هیچ کس به خود اجازه نمیدهد در این مورد کوتاهینماید تا مستحق محرومیت از راهیابی به بهشت شود و از رحمت خدا دور ماند وچنانکه در حدیث نبوی آمده:«من ذکرت عنده فلم یصل علی فدخل النار فأبعدهالله»(حر عاملی،1403:999/4). . کمیت و کیفیت صلوات از آنجا که در آیۀ صلوات و روایات،فراوان از فضیلت درود فرستادن مؤمنان بهتبعیت از خدا و فرشتگان،سخن به میان آمده است،به اتفاق آرای دانشمنداناسلامی،مداومت به ذکر صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل بیت ایشان علیهم السلام،در همۀ ایامزندگی کاری مثبت و سازنده است و تکرار صلوات به عنوان بهترین دعا و ذکر ومراسم عبادی فردی،امری نیکو میباشد و بدون هیچ گونه محدودیت زمانی ومکانی،اصل بر زیادی و فراوانی است؛چنانکه در حدیث نبوی آمده:«أولی الناسبی یوم القیامة أکثرهم علی صلاة فی دار الدنیا»(مجلسی،1403:63/94؛سبزواری،بیتا:69؛متقی هندی،1405:/1ح 2145)؛سزاوارترین مردم نسبت به من در روز رستاخیزکسانی هستند که در دنیا بیشتر بر من صلوات فرستادند.”
آخرین دیدگاهها