قرار دادن قرآن به عنوان مهر در فقه اسلامی

نویسنده : عادل ضیائی، محمد؛ ‏

(20 صفحه – از 91 تا 110)

چکیده:

قید شود از نظر شافعیه،گروهی از حنابله و برخی دیگر از فقیهان،مهر المثل واجب میگردد اما از دیدگاه‌ جمهوری یک جلد قرآن متوسط القیم‌ة یا رایج‌ترین قرآن موجود به زوجه تعلق میگیرد. به نظر میرسد با توجه به آنکه جعل قرآن به عنوان مهر میتواند زمینه‌ساز کدورت و تخاصم شود و به دلیل تفاوت دیدگاه‌های فقهی و حقوقی راجع‌به صحت و آثار مترتب بر آن،موجبات بروز مشکلات‌ عملی را پدید آورد بهتر آن است که یا از قرار دادن قرآن به عنوان مهر در تمامی صورتها پرهیز شود و یا با تعیین،توصیف و یا ذکر معادل مالی آن در هنگام عقد،از بروز مشکلات مذکور جلوگیری کرد.قید یک جلد کلام الله مجید به عنوان کل یا قسمتی از مهر در سند ازدواج،رواج زیادی در جامعه‌ یافته است.مالیت مهر و مجهول نبودن آن در فقه اسلامی و قانون مدنی ایران از شروط صحت مهر تلقی‌ شده اما چون مالیت قرآن و معلوم بودن آن به دلیل عدم تعیین نوع و وصف آن و تنوع قرآن‌های موجود محل ترید است بررسی فقهی و حقوقی مسأله ضروری مینماید. در عقد نکاح اگر ارزش معنوی قرآن مدنظر باشد به دلیل مال نبودن و غیر قابل تقویم بودن قرآن، شرط مالیت رعایت نشده و بسته به نیت عاقدان باید به تفویض مهر و یا فساد مهر مسمی قایل شد.اما اگر جنبه مالی قرآن منظور باشد چون نوع آن با توصیف یا مشاهده مشخص نشده باید به تفصیل زیر قایل بود: اگر قرآن جزئی از مهر و قسمت معلوم مهر مسمی به گونه‌ای باشد که منجر به جهالت یسیر نسبت به‌ کل مهر شود بنا به اعتقاد شافعیه و گروهی از حنابله،مهر مسمی فاسد و مهر المثل پرداخت میشود.از نظر سایر فقیهان،به همراه جزء معلوم مهر،یک جلد قرآن متوسط القیمهء به زوجه داده خواهد شد.در حالتی که نسبت به کل مهر مسمی جهالت فاحش وجود دارد.بالاتفاق،حق زوجه مهر المثل است بدون‌ آنکه جزء معلوم مهر-بنا به قول راجح-از زمره مهر المثل به حساب آید و اگر قرآن به عنوان کل مهر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code