عرش الهی، واگرایی و همگرایی آن با کرسی

نویسنده : بیات مختاری، ماشاءالله؛ ‏

(34 صفحه – از 45 تا 78)

چکیده:

در این که واژگان«عرش»و«کرسی الهی»،بیانگر یک واقعیت‌اند یا دو واقعیت،در هر صورت‌ معنای آن دو چیست،از دیرباز گفتگوهایی انجام شده و نظریاتی مطرح شده است. برخی آن قلمرو را جزو متشابهات دانسته‌اند که تنها باید بدان ایمان آورد و از تعمق،اندیشه‌ورزی‌ و اظهارنظر،خودداری کرد.اما عده‌ای ظاهرنگر آن دو را جایگاه مادی دانسته و عده‌ای دیگر آن را دو جسم عظیم کیهانی که کرسی مشتمل بر تمامی آسمانها و زمین و عرش حاوی کرسی و محیط بر آن، یا کرسی فلک هشتم و عرش فلک نهم بطلمیوسی به شمار آورده‌اند و پاره‌ای در گامی فراتر آن دو را تمثیلی از علم گستردهء الهی،علم اجمالی و تفصیلی ذات ربوبی،ارائهء مدلی از قدرت و حکومت و احاطهء تدبیری ذات بی‌کران آفرینش‌گر،مجموعهء هستی،عرش،بخش متافیزیک و کرسی،بخش فیزیک، مشیت الهی و مرکز تدبیر جهان و مقام صدور فرامین الهی تفسیر نموده‌اند. نویسنده معتقد است که تفسیر عرش به مرکز و مصدر تدبیر جهان،علاوه بر وفاق و هماهنگی آن‌ با ظاهر آیات و روایات،به نوعی اکثریت اقوال و نظریات پژوهشی را حاوی و تحت پوشش خود قرار می‌دهد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code