«روائع البیان فی تفسیر آیات الاحکام» اثر صابونی، در یک نگاه

نویسنده : نورائی، محسن؛

‏(26 صفحه – از 119 تا 144)

خلاصه ماشینی: “گوناگونی در دانش اصول برای این اصطلاح ارائه شده است،اما تعریف صاحب«ارشاد الفحول»که به نظر برخی تعریف مناسبی است،چنین می‌باشد:«اتفاقمجتهدی أمة محمد صلی الله علیه و اله بعد وفاته فی عصر من الأعصار أمر من الأمور»؛اجماع،هماهنگی پیروان حضرت محمد صلی الله علیه و اله است که دربارۀ کاری از کارها و در زمانی اززمانها شکل گرفته باشد(الخن،1424:455). همچنین در تبیین افرادی که به سبب«مصاهرت»(ازدواج)محرم یک مرد محسوب می‌شوند به آیۀ کریمۀ{/(و أمهات نسائکم و بائبکم اللاتیفی حجور کم من نسائکم اللاتی دخلتم بهن فإن لم تکونوا دخلتم بهن فلا جناح علیکم)/}1(نساء23/)استناد کرده و چنین آورده است: آنچه مفاد آیه بیان می‌کند این است که مادرزن،به مجرد عقد،محرم مردمی‌شود،اما دختر زن،تنها در حالت ویژه،محرم مرد می‌شود و عقد به تنهاییسبب محرمیت مرد با دختر زنش نخواهد بود. برخی آرای ویژۀ فقهی صابونی در بررسی احکام شرعی(به مانند بخشهای دیگر کتابش)بیشترین کوششخود را به گزارش آرای فقیهان اختصاص داده و تلاش می‌کند تا به گونه‌ایسودمند و نیکو نظرات گوناگون و ادلۀ آنها را به آگاهی خواننده برساند. چگونگی تعامل صابونی با اهل بیت علیهم السلام نیز در روش تفسیریصابونی حایز اهمیت است؛زیرا او نویسنده‌ای سنی مذهب است و گزارش کتاب اواز این زاویه،پاسخ به پرسش برخی خوانندگان و گامی در شناساندن بهتر کتابمحسوب می‌گردد. نکتۀ دیگر اینکه علی رغم انعکاس آرای مختلف مذاهب(که برخی به تصریحصابونی بسیار سست و نااستوار است)از انبوه آرای مهم و معتبر شیعه نشانی درکتاب نیست و نیز از منابع سرشار روایی که بیانگر گفتار و رفتار راهگشای اهلالبیت علیه السلام جز موارد بسیار اندک استفاده نشده است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code