مرگ و بقای نفس: نقد و بررسی دیدگاه ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا

نویسنده : عارفی، محمد اسحاق؛

‏(22 صفحه – از 51 تا 72)

چکیده:

ابن سینا از طریق رابطة علی و معلولی و نبود چنین رابطه‌ای بین نفس و بدن،بقای نفس پس از مرگ را به اثبات رسانده است.ملاصدرا از جهات گوناگون،دلیل او را در این باره ابطال نموده است.با این حال،می‌توان گفت،نظریة ابن سینا فی‌نفسه تأمل‌برانگیز است،تمام اشکالات ملاصدرا نیز قابل ملاحظه است.سهروردی رابطة نفس و بدن را یک امر اضافی و ضعیف‌ترین امر قلمداد کرده،می‌گوید:با مرگ و فساد بدن،تنها رابطة مزبور از بین می‌رود،اما خود نفس برای همیشه باقی است و هیچ‌گاه نابود نمی‌گردد.بر اساس نظریة ملاصدرا ذات و حقیقت نفس همان نشئة طبیعی و مادی آن است که با بدن متحد بوده و با مرگ و نابودی بدن نابود می‌گردد،اما نشئة تجرد آن همواره باقی است.نه فساد بدن در فساد این نشئه تأثیر دارد و نه کلمة نفس بر آن اطلاق می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code