فلسفه دین

مصاحبه شونده : فنایی اشکوری، محمد؛

‏(18 صفحه – از 9 تا 26)

خلاصه ماشینی: “در مبحث دوم؛ یعنی معرفت‌شناسی، باز فلسفه دین جایگاهی اساسی دارد؛ زیرا در آن‌جا بحث می‌شود که حقیقت معرفت چیست؟ آیا به جز معارف متعارف، یعنی شناختهایی که از راه عقل و تجربه و به تعبیر دیگر، شناختهای به دست آمده از عقل انتزاعی و عقل تجربی حاصل می‌شود، منبع و منشأ دیگری برای معرفت وجود دارد یا خیر؟ این‌جا نیز فلسفه دین مطرح است و از وحی و تجربه دینی به عنوان منابع معرفت، بحث می‌کند. همچنین بحث از رابطه عقل و دین نیز کلی است؛ البته این در مقام ادعاست، ولی در عمل و در واقع، همیشه چنین نیست که مباحث فلسفه دین با همه ادیان یک نسبت مساوی داشته باشد. البته فلسفه دین، بحث از دین به طور عام است؛ یعنی به مباحث مشترک ادیان می‌پردازد و گفتیم که این محصول تفکر غربی است؛ هرچند بسیاری از مباحث آن برای ما نیز مفید است، ولی دقیقا چنین نیست که همه مباحثی که در غرب طرح شده، مسائل ما و مفید برای ما باشد. : آیا امکان بحث تطبیقی نیز وجود دارد که متدین معتقدات خود را با دیگر ادیان مقایسه کند؟ دکتر فنایی اشکوری: آنچه در بحث مقایسه مهم است، مقایسه ادیان با یکدیگر است (comparative religion) دین‌شناسی تطبیقی از فلسفه دین متمایز است؛ چون شخص، مسیحیت یا یهودیت و اسلام را مطالعه می‌کند و مبانی اعتقادی هر یک از این ادیان را با همدیگر مقایسه می‌کند و این مطالعات تطبیقی، لزوما او را به مباحث فلسفه دین نمی‌کشاند.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code