معرفی پایان نامه ها
(15 صفحه – از 208 تا 222)
خلاصه ماشینی: “سپس قابلیت و توانایی انسان در ترقی، تکامل و تعالی، از دیدگاههای مختلف مورد توجه قرار میگیرد و آنگاه راه به فعلیت رسیدن این قابلیتها در قالب سلوک عملی بررسی میشود و در پایان، نتیجه این سلوک عملی که معرفت شهودی نفس در مراتب مختلف عوالم وجودیاش؛ یعنی عالم مثال متصل، مثال منفصل و عقل و راه یافتن به فنای ذات و صفات و افعال او در ذات و صفات و افعال حق تعالی که محور و هدف اصلی نوشتار بوده است، با استفاده از آثار راه یافتگان به دیار یار و بقا یافتگان با فنای در وجودش بیان میشود، تا رهتوشهای برای شیفتگان وصال یار باشد. ب) پرسشها: برخی از پرسشهایی که درباره ماهیت حق طرح میشود، چنین است: محتوای حق چیست؟ چگونه تحلیل و توجیه میگردد؟ چگونه «تکلیف» از «حق» ناشی میشود؟ تقابل «حق» و «تکلیف» به چه صورت است؟ خاستگاه و منشأ حق کجاست؟ حقوق فطری و طبیعی یعنی چه؟ چرا فقها در مباحث فقهی، از حقوق فطری سخنی به میان نیاوردهاند؟ آیا «حق مطلق» امکان دارد؟ چه کسان یا موجوداتی میتوانند حقدار باشند؟ آیا حق حیات، مطلق است؟ آیا میتوان حقوقی را به عنوان حقوق بشر فراگیر و جهانشمول به ابنای بشر عرضه کرد؟ ج) شیوه تحقیق: پژوهش حاضر به صورت فیشبرداری و مراجعه به منابع فارسی، عربی و لاتین انجام گرفته است. همچنین در مبحث دیگر این بخش، در پاسخ سؤال از اعتباری بودن «حق» (1) و این که آیا حقوق تکوینی و واقعی نیز داریم یا خیر؟ آمده است: به رغم نظریه اعتباری بودن حق که نظریهای مشهور میباشد، این کبرای کلی قابل نقض است؛ زیرا برخی حقوق؛ مانند حق حیات و حق اطاعت خداوند، نیازی به جعل و اعتبار ندارد، بلکه به صورت تکوینی و فطری وجود دارد.”
آخرین دیدگاهها